Maandag 30 juni tot vrijdag 4 juli
Na de euforie van het EK was de realiteit snel weer daar en doken we in de zomercursussen. De eerste cursus, “Cultura Europea, Culturas Nacionales” behandelt een aantal Europese culturen, aan de hand van conferenties van diverse professoren uit Spanje. De campus waar het allemaal plaatsvond ligt in Colmenarejo, een stadje op 45 minuten rijden met de bus vanuit Madrid. Een deel van de universiteit bevindt zich in Madrid, maar een deel is verplaatst naar buiten de stad. Een geheel nieuwe campus, met veel groen eromheen. Een prachtig complex, maar als je er het hele jaar zou zitten is het toch ietwat saai wellicht. De busverbinding is, zoals meestal in Spanje, uitstekend. Elke 10 minuten vertrekt er een bus en in deze zomerperiode, waarin studenten al lang vrij hebben, zijn ze haast altijd leeg. De cursus werd georganiseerd door Antonio Morales Moya, emeritus hoogleraar van de Universidad Carlos III. Een man van zeker boven de 65, zeer vriendelijk, leuk en aardig. Onder het mom van “mijn vriendjes vertellen” had ‘ie een aantal collega’s uitgenodigd om te vertellen over de Franse, Engelse, Duitse, Spaanse, Portugese, Noorse, Russische en Balkanculturen. We waren, niet verrassend, de enige buitenlandse studenten die deelnemen aan de cursus en helaas ook zo’n beetje de enige geïnteresseerden. Spaanse studenten zijn echt de meest nutteloze, apathische en oncreatieve zoutzakken op aarde. Vragen stellen doen ze niet (dat deden alleen wij), maar zelfs het respect tonen jegens de professoren die op komen draven is er niet bij. Sommigen hadden ook nog het lef om voor het einde van de conferenties te vertrekken of te gaan praten. Het was me in Granada al duidelijk geworden, dat Spaanse studenten in de regel écht helemaal inspiratieloos zijn. Het Plan Bologna (wat heel Europa al volgt om de hoger onderwijssystemen op elkaar te laten aansluiten) is hier dan ook zeer onpopulair en er wordt ook volop tegen gestreden. Het zou namelijk betekenen, dat ze iets zouden moeten doen. Spaanse studenten zijn gewend om helemáál niks te doen en het aantal uren dat hier voor een studiepunt staat is behoorlijk lager dan bijvoorbeeld in Nederland. De laatste dag, tijdens het invullen van de evaluatie van de cursus, ontsprong uit het hoofd van een of andere Spaanse nietsnut zelfs nog het volgende: als “tip” voor het verbeteren van de cursus schreef hij dat het vak 3 in plaats van 2 studiepunten zou moeten hebben. Waarom? Het werk was volgens hem “te veel”. Toen vielen we zo erg van onze stoel, dat wij op onze beurt maar opschreven dat de participatie van Spanjaarden echt onder de maat is en dat hun slaapgedrag echt niet kan. Op de eerste dag was iedereen apathisch en men noteerde zelfs niks…totdat de professor vertelde, dat het de bedoeling was dat we allemaal een resumen (samenvatting+commentaar) van de cursus zouden schrijven van 8 à 10 pagina’s (wat echt niks is voor 10 conferenties, ofwel 2 per dag). Ineens gingen ze wel, zij het ongeïnspireerd, aan het schrijven…De cursus was echter zeer interessant en de professoren hadden allemaal hun eigen invalshoek, de een vanuit de literatuur, de ander vanuit de politicologie, weer een ander vanuit geschiedenis…Enfin, het was de investering meer dan waard.
Na de cursus praatten we nog met wellicht de enige wél actieve Spanjaard en die gaf, bijna met schaamte toe, dat veruit de meeste Spaanse studenten er vaak zo bijzitten. De meesten waren er enkel om studiepunten te scoren. Van enige interesse konden ze niet beticht worden…
Daarom, bij deze, een ode aan de Spaanse professoren. Gracias.
- Mariano Esteban de Vega. Catedrático de Historia Contemporánea de la Universidad
de Salamanca.
- Juan Pablo Fusi Aizpurúa. Catedrático de Historia Contemporánea de la Universidad
Complutense de Madrid.
- Andrés de Blas Guerrero. Catedrático de Ciencia Política de la UNED.
- Jon Juaristi Linacero. Catedrático de Historia Contemporánea de la Universidad de
Alcalá de Henares.
- Hipólito de la Torre Gómez. Profesor titular de Historia Contemporánea de la UNED.
- Jaime de Salas Ortueta. Catedrático de Filosofía de la Universidad Complutense de
Madrid.
- Mira Milosevic. Investigadora del Instituto Universitario José Ortega y Gasset.
- Leonardo Romero Tovar. Catedrático de Historia de la Literatura de la Universidad de
Zaragoza.
- Enrique Bernáldez. Catedrático de Filología Inglesa.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Zullen jullie wel een goed indruk hebben achtergelaten...
Spaans goed te volgen allemaal of soms wat "technisch"??
Post a Comment